market-research

5 دلیل این که چرا تحقیقات و مطالعات بازار برای استارتاپ‌ها حیاتی است

شروع یک کسب‌وکار جدید می‌تواند ترسناک باشد! شما با تعداد بیشماری از متغیرها مواجهید که بر نتیجه کارتان تاثیر می‌گذارند و موفقیت را اصلا نمی‌توان تضمین کرد. با این حال، سرمایه‌گذاری صحیح و هدفمند احتمال آنکه ایده و خط مشی یک شرکت به مرحله سودآوری برسد را افزایش می‌دهد. استارتاپ‌هایی که قبل از معرفی اولین محصول خود به بازار، از زمان و منابعی که در اختیار دارند برای تحقیقات و مطالعات بازار استفاده می‌کنند، اطلاعات بسیار ارزشمندی به دست می‌آورند. این اطلاعات، در شناخت نیازها، تقویت روابط خود با مشتریان و پیشبینی تغییرات بازار تاثیر گذاشته و احتمال آنکه در نهایت به یکی از رهبران بازار تبدیل شوند را بالا می‌برد.

تحقیقات بازار، اساسا به جمع‌آوری اطلاعات درباره یک بازار و افرادی که در آن حضور دارند اشاره می‌کند. کسب‌وکارها می‌توانند از طریق اطلاعاتی که از قبل موجود بوده یا با مطالعه مستقیم، به این اطلاعات دست یابند.

 در ادامه به 5 دلیل اینکه چرا تحقیقات بازار برای استارتاپ‌ها حیاتی است می‌پردازیم:

1.نیاز بازار را بیان می‌کند

هر محصولی باید رفع یک نیاز طراحی و تولید شود. اگر مصرف‌کننده به این محصول نیازی نداشته باشد، آن را خریداری نمی‌کند! جمع‌آوری آمار و شواهدی که چشم‌انداز فعلی بازار (شامل اندازه بازار، روندها و مواردی مثل سیاست‌های اجتماعی و اولویت‌های مصرف‌کنندگان) را به روشنی نشان بدهد، به شرکت‌های نوپا کمک می‌کند محصولات و خدماتشان به نحوی به بازار عرضه کنند که بیشترین نرخ بازگشت سرمایه را به دنبال داشته باشد.

2. به انتخاب محل راه‌اندازی کسب‌وکار کمک می‌کند

اگر شرکت در محل مناسبی تاسیس شود، بیشترین مشتریان را جذب خواهد کرد. تا به حال به این موضوع توجه کرده‌اید که چرا مشاغل مشابه در نزدیکی یکدیگر قرار دارند؟ اغلب اوقات، وقتی یک مرکز برای نوع خاصی از مشاغل ایجاد می‌شود، مشتریان هدف بیشتری به سمت آن سرازیر می‌شوند.

3. رقابت‌ها را آشکار می‌کند

تحقیقات و مطالعات بازار، علاوه بر آنکه موقعیت مکانی رقبا را مشخص می‌کند، جایگاه آنها در بازار را نیز نشان می‌دهد. سطح اشباع بازار بر همه چیز تاثیر می‌گذارد؛ از طراحی و توزیع محصول گرفته تا بازاریابی و قیمت‌گذاری. اطلاع از اینکه دیگران چه چیزی ارائه می‌دهند و در حال انجام چه کارهایی هستند، همه فاصله‌هایی که میان عرضه و تقاضا وجود دارد را روشن می‌کند. به این ترتیب، شرکت‌های نوپا بهتر می‌توانند از این فرصت‌ها بهره ببرند و سهم بازار خود را افزایش دهند.

4. نیاز مشتری را نشان می‌دهد

بین نیاز بازار و نیاز مشتری یک تفاوت بسیار ظریف اما مهم وجود دارد: نیاز بازار یک مفهوم عام و نیاز مشتری، یک مفهوم خاص است. شرکت‌ها باید ابتدا نیاز را بشناسند و سپس براساس آن جامعه هدف خود را شناسایی کنند. تحقیقات بازار با دقت و جزئیات به ما می‌گوید که چه افرادی ممکن است محصول یک شرکت را خریداری کنند، این کار را چه زمانی، چگونه و از چه محلی انجام می‌دهند. به این ترتیب، کسب‌وکارها ویژگی‌های مشتریان ایده‌آل خود (از جمله سن، جنسیت، میزان تحصیلات و سطح درآمد آنها) را می‌شناسند و از همان ابتدای کار، محصولات و خدمات مناسب را عرضه می‌کنند.

5. شیوه‌های بازاریابی را آموزش می‌دهد

شرکت‌ها زمان و پول زیادی را در بخش تبلیغات و بازاریابی خود صرف می‌کنند. تحقیقات بازار برای استارتاپ‌ها حیاتی است، زیرا به تعیین نوع کمپین‌های بازاریابی با بیشترین مخاطب ممکن کمک می‌کند. به این ترتیب، می‌توانند بودجه خود را در مسیر اولویت‌هایشان صرف کنند.